Dit jaar stond Lodder Events & Sfeermakers voor de uitdaging om de 51e editie van de Visma, eens een groot evenement, te organiseren. In slechts drie maanden een complete beurs organiseren is een bijna onmogelijke opdracht hetgeen ook te merken was in het aantal stands die op de beurs vertegenwoordigd waren. De grote afwezige dit jaar was Sportvisserij Nederland, menig standhouder had hier ook geen goed woord voor over zoals wij merkten in onze interviews. Ook de groothandel was veelal afwezig waardoor de nieuwe innovatieve snufjes ontbraken. Het gevolg hiervan was een uitbarsting van negatieve reacties op Facebook waaruit blijkt dat de Visma voor vele vissers nog steeds erg leeft, en sterker nog, moet blijven bestaan.
In een tijd waarin alles met het grootste gemak online te krijgen is lijkt een beurs van steeds minder belang, maar in bijna alle interviews werd duidelijk dat juist het persoonlijke contact tussen consument en bedrijf, de mogelijkheid om een demo of uitleg te krijgen toch nog steeds ontzettend gewaardeerd wordt en juist daar een beurs geschikt voor is. Ook het enthousiast maken van jonge mensen voor het steeds meer razend populair worden van (straat)vissen kan op een beurs ontzettend goed. Standhouders als (bijvoorbeeld) Rozemeijer deden dat door, rond hun kunstaas-zwembad, jonge pro-staffers deze doelgroep direct, praktisch, van informatie te voorzien. HSV Groot Rotterdam door een casting competitie, Floatmaster/JNLL met een groot basin gevuld met jonge mensen die alles over bellyboatvissen willen weten.
De stand van Floatmaster / JNLL
De Visma is, volgens velen, al jaren een aflopende zaak. Toch leeft deze beurs en geeft de consument te kennen dat de Visma weer moet worden zoals vroeger tijden want klagen en afgeven op is slechts een vorm van teleurstelling. De enige die hierin verandering kunnen brengen zijn de hengelsport leveranciers, groothandels en uiteraard Sportvisserij Nederland. Wanneer zij aanwezig zijn komt de consument vanzelf en zal de Visma zijn oude tijden van weleer herleven. De organisatie achter de Visma (Lodder Events & Sfeermakers), die alle bedrijven contacteert, is slechts een tussenpersoon die zorg draagt voor het contact, goede verloop en de indeling en als het aan deze partij ligt wordt de Visma weer groots.
Slotconclusie
Het mag duidelijk zijn dat de Visma nog steeds één van de bekendste en belangrijkste hengelsport beurzen in Nederland is, getuige de grote klachtenregen van consumenten. Voor de standhouder meterprijs hoeft men het niet te laten gezien vele standhouders met winst en nieuwe contacten huiswaarts zijn gekeerd. Als ondernemer is het je taak om je te profileren onder het publiek en waar kan dat beter dan op een beurs. Natuurlijk kan men ook een advertentie plaatsen maar de consument kan dan niet even voelen, kijken en bespreken, die wil persoonlijk contact en waar is dat leuker als een dagje uit met de kinderen of vrienden naar een hengelsport beurs.
Onderstaand de door Sportvis Media gemaakte foto reportage
Onderstaand een korte film impressie van de 51e editie Visma 2019